تبلیغات
حاجی قاسمی - هبه
حاجی قاسمی
حقوق - علوم غریبه
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

هبه عقدی است که بموجب آن یک نفر مالی را مجاناً به کس دیگری تملیک میکند و تملیک کننده را واهب میگویند ، هبه یکی از عقود معینه میباشد ، عقد هبه به وسیله توافق قصد ورضای طرفین به شرط مقرون بودن آن به چیزیکه دلالت بر قصد انشاء بنماید محقق میگردد .

در مواردی واهب نمیتواند از هبه ایکه نموده رجوع کند مگر آنکه ضمن عقد هبه با متهب شرط نموده باشد که در مدت معینی حق رجوع از هبه را دارد ، در مواردیکه طبق ماده 803 ق.م واهب نمیتواند از هبه رجوع کند ، میتواند برای مدت معینی حق فسخ برای خود قرار دهد ، زیرا طبق ماده 456 ق.م تمام انواع خیار در جمیع معاملات لازمه جاری میگردد مگر خیار مختصه به بیع ، و عقد هبه یکی از معاملات به معنی اعم میباشد .

در مدت خیار چنانچه در بیع شرط گذاشت متهب نمی تواند در عین موهوبه تصرفی کند که منافی با خیار واهب باشد ، بنابراین متهب نمی تواند عین موهوبه را تلف و یا ناقص بنماید و یا آنکه آنرا به دیگری انتقال و یا متعلق حق غیر قرار دهد .

یجوز للواهب رجوع  ( هبه کننده به برگشت هبه مجاز است  )

فرق بین رجوع و فسخ آنست که رجوع چنانکه از لفظ آن نیز فهمیده میشود به معنی استرداد عین است و آنچنانکه ماده 803 ق.م تصریح مینماید در موردی است که عین موهوبه موجود و تغییری در آن حاصل نشده باشد ، برخلاف فسخ که منحل نمودن و برهم زدن عقد است ، مانند مورد اشتراط خیار در صلح محاباتی که مشروط له میتواند در مدت معینه ، عقد صلح را منحل کند و عین را مسترد دارد و در صورتیکه عین تلف شده باشد بدل را از مثل و یا قیمت بخواهد .

رجوع مانند فسخ بهر لفظ و فعلی که دلالت بر آن نماید واقع میشود ، مانند آنکه واهب به متهب بگوید از هبه رجوع نمودم یا مال مرا بده و یا آنکه از دست متهب آنرا به مقصد رجوع بگیرد ، در رجوع اعلام به متهب لازم نیست و قصد واهب بر این امر کافی میباشد بنابراین در مواردی واهب میتواند از هبه رجوع کند ، هرگاه پس از قبض عین موهوبه بمتهب ، بنحوی از انحاء آنرا به شخص ثالث واگذار نماید مانند آنکه عین موهوبه را بفروشد یا صلح کند و یا متعلق حق غیرقرار دهد ، عمل واهب صحیح میباشد ، زیرا طبق ماده 223 ق .م هر معامله ایکه واقع شده باشد محمول بر صحت است . این امر در صورتی صحیح میباشد که واهب از هبه رجوع نموده باشد ، بدین جهت باید فرض نمود که واهب در عقدی که با شخص ثالث منعقد مینماید از هبه رجوع کرده است و آن در موردی است که واهب توجه به آنکه مال را قبلاً به دیگری هبه نموده است داشته باشد والا چنانکه واهب در حین معامله با شخص ثالث ، هبه را فراموش کرده و یا بعنوان متهب معامله نماید عقد مزبور فضولی است ، زیرا رجوع محتاج به قصد است .

عده ای از فقهای امامیه بر آنند که چنانچه واهب قبلاً از هبه رجوع نکرده باشد و با شخص ثالث نسبت به عین موهوبه به معامله بنماید ، آنمعامله باطل خواهد بود و مال موهوب در ملکیت متهب باقی است و مادام عین آن موجوداست واهب میتواند از آن رجوع کند .

اینان بر ادعای خود چنین استدلال میکنند که عقد بیع منعقد نمیشود مگر آنکه بیع از طرف مالک نسبت به ملک خود باشد ( لابیع الافی ملک ) و فرض در مسئله آن است که واهب قبل از معامله با شخص ثالث از هبه رجوع ننموده است و مادام که از آن رجوع ننماید مبیع در ملکیت متهب باقی است و ملک بایع نمیباشد ، بنابراین بیع متوقف بر تحقق رجوع است ورجوع هم متوقف بر بیع میباشد و این امر موجب دور میگردد ، و یک امر ( عقدبیع ) نمیتواند رجوع و عقد باشد یعنی شیئی واحد نمیتواند ناقل به واهب و مملک به شخص ثالث ( خریدار ) قرار گیرد .

در صورتیکه واهب عین موهوبه را پس از آنکه به قبض متهب داد ، تلف یا ناقص نماید ، در مقابل متهب مسئول آن تلف و نقص خواهد بود زیرا پس از قبض ، مال موهوب از آن متهب است و طبق ماده 328 و 331 هرکس مال دیگری را تلف یا ناقص کند ضامن آن میباشد . این امر درصورتی است که واهب از عمل خود قصد رجوع از هبه ننموده و از مواردی باشد که میتوان از هبه رجوع کرد والا عمل مزبور رجوع فعلی از هبه شناخته میشود .

رجوع مانند فسخ ایقاع است و احتیاج به قبول و رضایت متهب ندارد همچنانیکه در مورد رجوع در طلاق رجعی و رجوع به بذل در طلاق خلعی میباشد .

رجوع حکم است بر خلاف فسخ که حق میباشد بدین جهت رجوع قابل انتقال و اسقاط شناخته نشده و نمیتوان عدم رجوع را ضمن عقد لازم شرط نمود ، یعنی در صورت رجوع عقد هبه منحل نشود .

در مواردی واهب میتواند از هبه رجوع نماید ، میتواند ضمن عقد لازم ملتزم شود که از آن رجوع نکند ، در این صورت هرگاه واهب بر خلاف شرط عمل نمود ، مشروط له میتواند نسبت به عقدی که ضمن آن شرط مزبور شده است در حدود خیار تخلف شرط رفتار نماید ، بنابراین شرط ضمن عقد جایز الزام آور نمیباشد لذا هرگاه واهب ضمن عقد هبه شرط نماید که از آن رجوع ننماید ، شرط مزبور لازم الاتباع نخواهد بود ، میتوان هبه را بصورت شرط نتیجه ضمن عقد لازم قرار داد .

در مواردی که واهب حق رجوع از هبه را دارد هرگاه به هبه رجوع کند ، عین موهوبه را به هر وضعیتی که بیابد از متهب مسترد میدارد و چنانچه نزد متهب معیوب شده باشد واهب نمیتواند از متهب ارش بخواهد اگر چه عیب در اثر عمل متهب به وجود آمده است ، زیرا واهب به وسیله هبه متهب را مجاناً بر مال خود مسلط کرده و عیب در ملک متهب حاصل شده است ، بنابراین متهب ضامن عیب نمیباشد همچنانیکه هرگاه عین موهوبه تلف میگشت ضامن نمی بود .

درصورتی که در اثر عمل متهب ، زیادتی در عین موهوبه حاصل شده باشد واهب در حین رجوع به مقدار قیمتی که بسبب عمل او زیاد شده مستحق خواهد بود ، یعنی عین موهوبه قبل از عمل و بعد از عمل تقویم شده و متهب به نسبت فرق بین آندو از واهب دریافت میدارد ، زیرا عمل متهب با اجازه قانون در ملک خود بوده و محترم میباشد .

هرگاه متهب زیادتی از مال خود بر عین موهوبه افزوده باشد و واهب از هبه رجوع کند ، آن زیادتی متعلق به متهب است و میتواند آنرا جدا نموده و بردارد و واهب نمی تواند با دادن عوض ، متهب را از این عمل باز دارد .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 19 اردیبهشت 1395
دوشنبه 27 شهریور 1396 04:53 ق.ظ
Hi there, I enjoy reading all of your article.
I like to write a little comment to support you.
دوشنبه 30 مرداد 1396 01:42 ب.ظ
It's going to be ending of mine day, however before end
I am reading this wonderful paragraph to improve my experience.
سه شنبه 17 مرداد 1396 08:09 ب.ظ
Hello friends, its great piece of writing concerning teachingand completely defined, keep it up all the time.
دوشنبه 16 مرداد 1396 07:10 ب.ظ
I am curious to find out what blog system you happen to be using?
I'm experiencing some small security issues with
my latest blog and I would like to find something more
safe. Do you have any suggestions?
شنبه 14 مرداد 1396 03:43 ق.ظ
Greetings! Very useful advice within this post!
It is the little changes that will make the
greatest changes. Thanks a lot for sharing!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی